Opgave
Murdergame med CaseWare International
12 personer
Sanderumvej 16, 5250 Odense, Danmark
Om dagen:
I odense samledes tolv deltagere fra CaseWare International til et intenst og medrivende Murdergame. Lokalet var opdelt i flere stationer, hvor hver deltager fik udleveret en karakterbeskrivelse og en håndfuld ledetråde. Gruppen bevægede sig rundt mellem scener med falske beviser, små rekvisitter og opsatte vidneudsagn. Stemningen skiftede mellem koncentreret detektivarbejde og spontant grin, når nye spor blev afsløret. Undervejs stillede deltagerne hinanden kritiske spørgsmål, diskuterede muligheder og samlede puslespilsbrikkerne til det fælles mysterium. Det var tydeligt, at det fysiske nærvær og muligheden for at aflæse kropssprog og tonefald gav et ekstra lag til samarbejdet.
Målet:
Formålet med Murdergame i Odense var at skabe et rum, hvor deltagerne kunne træne kommunikation og samarbejde under legende, men alligevel målrettede rammer. Arrangementet imødekom et behov for at rykke fokus væk fra skærmene og den daglige virksomhedschat – det er rart at komme væk fra virksomhedschatten og se hinanden i øjnene. Gennem rollefordeling, fælles opklaringstiltag og små deadlines blev gruppens dynamik sat på prøve, samtidig med at alle fik lejlighed til at spille en aktiv rolle og bidrage med deres særlige styrker.
Resultatet:
Da gåden var løst, var der tydeligt smil på tværs af bordene. Deltagerne pegede på den mest sandsynlige gerningsmand, og dialogen omkring begrundelserne viste, hvor godt de havde lyttet til hinanden. Murdergame-aktiviteten skabte et øget fællesskab, og flere nævnte, at de følte sig mere trygge ved at række ud til kolleger, de normalt kun ser på skærmen. Den fælles succesoplevelse gav et konkret bevis på, hvordan fysisk samvær og teamwork kan accelerere tillid og sammenhold i en gruppe.